KORONADAN GÜÇLÜ ÇIKIP DAHA ETKİLİ BİRİ OLMAK ONLINE EĞİTİMİ

Klinik Psikolog, Öğretim Üyesi Yazar Mehmet ŞAKİROĞLU’nun anlatımı ve sunumuyla KORONADAN GÜÇLÜ ÇIKIP DAHA ETKİLİ BİRİ OLMAK Eğitimi 23 Mayıs 2020 tarihinde saat 14:00’de Zoom-Webinar uygulaması üzerinden online olarak, 90 kişinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

Mehmet ŞAKİROĞLU anlatımında özetle aşağıdaki konulara yer vermiştir;

Korku, sinirlilik, üzüntü ve suçluluk hisleri karantina süreci boyunca sık görülen olumsuz duygular, karantina psikolojisi, ya bana, sevdiklerime ve önemlisi benden bir sevdiğime bulaşırsa korkusu stres yaratıyor. travma, stres ve önlemler, krizi fırsata dönüştürmek mümkün mü?, travma sonrası gelişim, evde psikolojimizi nasıl koruruz, duygu düşünce ilişkisi, duygu yönetimi ve düzenleme, zihin hijyeni, zihindeki olumsuz düşünceleri arındırmak için önemli bir dönem, temel problemler, olumsuz düşünceler, bastırılınca farkındalık azalıyor ve öfke olarak orta çıkıyor, bir şekilde önümüze çıkıyor, duygu durumumuzun farkına varmamız gerekiyor. Mutsuz isek farkında olmamız gerekir, mutsuzum ama belli etmem anlayışı, diğerlerinin bizim duygularını algılıyor olmaması, duygu bozukluğu durumunda başka bir etkinlikte bulunamamak, rutini bozmak, bir duygunun etkisi altındayken diğer işleri yapamamak, travma sonrası, geriye dönme ve  gelişim çok önemli, farkındalık, bilinçli olmak ve mekanizmayı bilmek, ölümün kıyısına gelenler, duygusal sigortanın atmasıyla hayatın gerçeklerine ve önceliklerine daha farklı bakış açısıyla öncelik vermek ön plana çıkıyor. İnsan daha önce çok basit konulara öfkelendiğini, üzüldüğünü anlıyor. Önceden yat isterim, spor araba isteyen, parkta dolaşmak istiyorum, arkadaşımla sohbet istiyorum talepleri ön plana çıkıyor. Minnettarlık ve şükretmek bu durumu hızlandırıyor. Yani yaşam felsefesi, öncelikler ve maneviyat önemli. Ufak tefek konularda toleranslı olmak, sosyal destek ve paylaşım anlayışıyla hareket etmek çözümü kolaylaştırıyor. İyisi benim başıma gelmedi anlayışı doğru değil. Hareket et, rutinini koru, Olumsuzlukları da bilmek gerekir. Verimsiz günlerin de olacaktır. Destek ol destek al. Zihin hijyeni, çaresizliğin ne olduğunu anlamak, empati kurmak, güvensizlik, belirsizlik duygularından kurtulmak, kadercilikten uzak durmak, Duygularımız düşüncelerimizi nasıl etkiliyor ? Stres faktörü, virüs suyu bulandırmaya başladı ve rutinimizin dışına çıkardı. Bu dalgalanma normal. Bu durumdan yeni bir normal oluşması da doğal. Pandemiden normal çıkmak da aşırı olumsuz düşüncelerle çıkmak da normal değil. Denge çok önemli. bu süreç bize dinlemeyi, bilmiyorum demeyi, değerlere önem vermeyi öğretti, , heyecan ya da korkuyla savaşılmaz, merhabalar ve güle güleyi güleryüzle söylemek önemli, zihnimizi, kötü duygularımı temizlememiz gerekir. Çözüm 4D’de, Durum, Düşünce, Duygu ve Davranış ile Dur’, ‘Düşün’, ‘Değiştir’ ve ‘Davran’,

Karantinada verimli ve mutlu olmak zorunda değilsin. Bu beklenti kapitalist bir kandırmaca ve ‘neden yeterince verimli değilim’ kaygısı yaratıyor. Bu süreçte kendini mutlu etmeye çalışma. Bugün itibarıyla Dünya’da birçok kişi virüsten öldü. Sadece duygunu fark et, iç sesini bastırma, onu duy, kaçma. Bu süreçte yeni beceriler kazananlar, mutlu olanlar, evini boyayıp yeni hobiler kazanıp, pilates yapıp şiir yazanlar değil - Ağır bir depresyondaki içe çekilmeden dolayı evden çıkamayanları - yürüme engelinden dolayı dışarı çıkamayanları - mental retarde oğlunun bakımından dolayı zorunlu evde olanları - temizlik obsesyonları olanları - yıkama kompulsiyonlarından dolayı elleri yara olanları anlayanlar gelişecek. ‘Mutlu olma değil, insan olma zamanı’

Ard arda yaşadığımız bu olayların mağdurları travmatize olabilecekken, medyadan takip edenler ise uzun süreli strese maruz kalmakta. Uzun süreli strese maruz kalmak da travmatik bir olayın mağduru olmak gibi psikolojik sağlığımızı tehdit eder. Bu süreçte ruh sağlığınızı korumak ve çevrenizdekilere destek sağlayabilmeniz için 3 kritik öneri;  

1) Bilgi kirliliğinden korunun. Bilgi kirliliği belirsizliğe, belirsizlik ise kaygıya neden olur. Uzun süreli stres dönemlerinde kaygıdan uzak durmak için güvendiğiniz 2 adet haber kanalı, yazar ya da web sitesi seçin ve sadece bunlardan bilgi alın. Bunlardan bir tanesinin uluslararası olmasında fayda var.

2) Sosyal destek kaynaklarınızı aktive edin. Uzun süreli stres durumlarında psikolojimizi koruyacak vitamin sosyal destektir. Sevdiklerinizle sık sık gündem dışı sohbetler edin ve planlar yapın. İnsanlar acılar içindeyken ben nasıl sosyalleşeyim şeklinde vicdani hesaplaşmalara girmeden sevdiklerinizi arayıp hal hatır sorun, görüşmek isteyin. Zira psikolojik sağlığınızı güçlü tutmak ülkeye sorumluluklarınızdan birisi.

3) Psikovampirlerden uzak durun. Özellikle felaket senaryoları yazanlar ve size sürekli çok üzgün olmanız gerektiğini düşündürenlerden. Mutsuzluk böyle zamanların doğal duygularından biridir. Ama mutsuzluğun sistemde sürekli aktif olması uzun süreli stresin de sürdürücülerinden.

Anlatım ve sunum sonrasında Klinik Psikolog, Öğretim Üyesi Yazar Mehmet ŞAKİROĞLU katılımcıların sorularını cevaplandırmıştır.

Video Kayıt Linki:

www.oaibftp.com/bilsis/mehmet-sakiroglu-webinar.mp4

NOT: Gerek sunumun gerekse webinar kaydının ORTAK ALANLARDA VE SOSYAL MEDYA HESAPLARINDA PAYLAŞILMASI YASAKTIR.